Venice, Italy - City Guide

Don’t ever visit this restaurant when you’re in Venice

Jeg lovede jo jeg ville komme med et indlæg om hvorfor vi først fik sprunget ind i det nye år kl. 1 og forklaringen på det kommer her.

Til nytår ledte vi efter et spisested med lækker mad og god stemning og havde fået anbefalet en restaurant der hedder Do Forni af en venlig dansk/italiensk mand som vi faldt i snak med i en skobutik hvor han arbejdede.
Vi besluttede os for at tjekke den ud og spurgte efter deres nytårsmenu. Den så rigtig lækker ud, men vi måtte hellere lige høre hvad prisen var før vi bestilte bord. Ejeren som var ham vi snakkede med, sagde at det kostede 150? pr. mand. For lige at være sikker på vi alle hørte rigtig da han svarede os på engelsk med sin italienske accent, gentog vi alle det beløb vi havde hørt ham sige og fik bekræftet af ham at det var 150?. Jeg tror ejeren kunne se vi var lidt skeptiske omkring prisen, for det var jo ret dyrt, så han lovede vi fik en flaske vin med i prisen og til sidst efter nøje overvejelser valgte vi at takke ja til nytårsmenuen og bestille et bord hos Do Forni og betalte de 200? som han ville have i depositum (som jo ville blive modregnet når vi betalte nytårsaften, det var jo bare et depositum…troede vi).

Nytårsaften var stemningen høj ved familiens bord på restaurant Do Forni, vi hyggede os i hinandens selskab med god mad og en rigtig serviceminded overtjener. På dette tidspunkt havde vi ingen anelse om hvad der ventede os omkring kl. 23:30 – den sidste tid af 2017 og begyndelsen af 2018.
Lidt i halv tolv var vi færdige med at spise, så min mor og jeg gik på toilettet for lige at tisse af inden vi skulle ud på Markuspladsen og min far ville klare betalingen imens. Da vi kommer tilbage fra toilettet siger min far at de havde afleveret den mest utydelige regning og taget 250? pr. mand istedet for 150?, og vi opdager desuden også at de ikke har modregnet depositumet. Men min far siger at han har sagt det til tjeneren, som lige ville vende tilbage. Da han vender tilbage siger han at det altså koster 250? pr mand – det er det vi skal betale. Min far bliver gal kan jeg se, for han ved jo godt de skal til at tage os ved røven nu. Vi rejser os alle fra bordet for at få en afklaring på det her og ved indgangen begynder vi at forklarer dem at der er sket en fejl, at vi fik fortalt det kostede 150? og ikke 250?. Det udviklede sig til en større diskussion og jeg vælger at blande mig da jeg har det mere engelsk ordforråd end mine forældre har og er der noget man ikke skal, så er det fandme at tage røven på min far, så kommer pitbullen altså frem i mig. Jeg forklarer at vi selvfølgelig gerne vil betale men vi betaler kun det vi skal og det er 150? pr mand og de 2 flasker champagne vi har drukket, vi kommer aldrig til at betale mere end det og vi havde aldrig booket bord hvis det var 250? pr mand da vi i forvejen synes det var dyrt nok med de 150?. (Vi fik desuden heller aldrig den falske vin han havde lovet os…).

Alle gæsterne sad jo og kiggede efter hvad fanden der foregik, det var jo en fin restaurant, så de vælger at trække os over i lobbyen på den anden side af gaden for at diskutere videre.
Vi beder om at komme til at tale med ejeren som var ham vi snakkede med dagen før da vi fik prisen. De kommer så med en mand vi aldrig har set før og prøver at bilde os ind at det er ejeren. Den store velhavende ejer af hotellet skulle jo nødig gøre noget så nedværdigende som at diskutere om penge, eller bliver stillet overfor de mennesker han prøver at tage røven på. Vi siger det ikke er ejeren, det er ikke ham vi snakkede med, så vi forklarer hvordan han ser ud og siger vi har set ham gå rundt på restauranten i løbet af aftenen. Til sidst henter de ham så og han påstår vi har fået rabat ved kun at skulle give 250? da alle andre gæster har givet 275? pr. mand. Men hvorfor i alverden skulle vi som helt almindelige danske turister få rabat og særbehandling ift. alle andre – det skriger jo ligefrem til at være en korrupt restaurant.
Så viser de os depositumbogen og en ting der var interessant da de viste os bogen var de mange forskellige depositumbeløb folk har betalt. Nogle betalte 50?, andre 75?, 100?, 150?, 200? og 250?. Det er da vildt unfair og tankevækkende at det ikke er det samme beløb folk skal betale i depositum og endnu værre at det ikke bliver modregnet…

Under hele den her diskussion slår klokken tolv, men som i nok kan høre var der ingen fejring, da diskussionerne fortsatte. Jeg forsøgte at forklarer dem at vi jo aldrig ville bruge vores nytårsaften sådan her, men vi vil heller ikke snydes for så mange penge når vi er 100% sikker på han sagde 150? og vi giver ikke op om vi så skal sidde der hele natten.
Til sidst beder vi dem om at ringe til politiet, for vi kommer tydeligvis ingen vegne. Det faldt ikke i god jord hos dem, det ville jo være pinligt at så fint et hotel at få tilkaldt politiet nytårsaften. De ringede aldrig efter politiet, de gik hele tiden og sagde at de gjorde. Til sidst gik min mor og jeg over i restauranten igen for at spørge om der snart skete noget. De stod flere tjenere og “vogtede” ved døren så vi ikke kom ind og konfronterede den fine ejer og hans restaurant foran gæsterne igen, men vi formåede at få fat i den førnævnte meget venlige overtjener som spurgte om vi havde fundet en løsning hvor vi svarede nej. Han besluttede at tage sagen i egen hånd og spurgte hvad vi ville sige til at de selvfølgelig modregnede depositumet + en flaske champagne og nogle andre justeringer i regningen som til sidst gjorde at beløbet næsten kom ned på det vi skulle have betalt. Han ville snakke med ejeren om det, men lovede ikke noget, men vi takkede ja til hans tilbud. Da han kom tilbage sagde han at ejeren havde godkendt det og så hjalp overtjeneren os med en ny regning. Vi takkede ham rigtig mange gange og understregede at det var pænt af ham og at det aldrig har været ham vi har været sur på, han har kun passet sit arbejde.
Utroligt overtjeneren er mere serviceminded og ærlig end selve ejeren. Han burde få en lønforhøjelse, han er grunden til det hotel kan hænge sammen og han er vanvittig sød og god til at bevare roen i tilspidsede situationer – det var helt tydeligt.
Overtjeneren undskyldte og indrømmede nærmest at dette var sket før, det var ikke første gang de havde haft sådan en episode.
Så derfor gå aldrig på Do Forni, med mindre du vil snydes og få altid tingene på skrift – det har vi lært af nu.

Gad vide om de regner med folk er lidt små berusede og skal skynde sig ud på Markuspladsen til fyrværkeri og bare betaler og ikke får læst den utrolig utydelige regning som samtidig er svær at læse i en dunkelt halvmørk restaurant og derfor regner med at de heller ikke opdager depositumet ikke er modregnet.

3 kommentarer

  • Ja, det er ikke et sted jeg vil anbefale, der er mange andre gode steder i Venedig. Hvis du en dag besøger Venedig så tag et smut forbi Restaurant Rosa Rossa, den er fantastisk❤️

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Tusind tak Camilla❤️ vi havde en god aften trods oplevelsen, men vi var da lidt chokerede og gik og talte om episoden et par gange, for det hele virkede så uvirkeligt

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Ej, hvordan kan man køre en restaurant/et hotel på den måde! Det er altid noget der var en sød overtjener der hjalp jer og i ikke betalte mere overpris end nødvendigt! :O
    – Jeg håber i trods alt havde en god aften efter

    Siden  ·  Svar på kommentar

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Venice, Italy - City Guide